15 آبان 1398

دیگ چگالشی چیست و چه کاربردی دارد؟

 دیگ چگالشی چیست؟


                          

مزیت استفاده از دیگ چگالشی موارد زیر می باشد : 

  • هزینه نگهداری پایین
  • انتشارکمترco
  • عمر طولانی
  • قابلیت اجرای سیستم آبشاری

تفاوت بین بویلرهای چگالشی و دیگ های سنتی در چیست ؟ کدام یک کارایی بیشتری دارد؟

در دیگ معمولی با احتراق سوخت و تشکیل شعله ، گاز های داغ تولید شده ، با عبور از طریق مبدل حرارتی (heat exchnger) بیشتر این انرژی حرارتی به آب منتقل گشته و موجب بالا بردن دمای آب می گردد. بخار آب یکی از محصولات احتراق و نتیجه واکنش هیدروژن و اکسیژن بوده که از طریق دودکش به بیرون هدایت می گردد. ولی در بویلرهای کندانسینگ این بخار آب موجود با از دست دادن گرمای نهان تبخیر به مایع ( کندانس ) تبدیل شده و گرمای نهان توسط طراحی خاص دیگ های کندانسینگ به آب انتقال پیدا می کند. بسته به نوع طراحی مبدل بویلرهای چگالشی راندمان را 10 تا 12 درصد به غیر از راندمان دیگ بالا میرود.در صورتی که بخواهیم بویلر در حالت کندانس در بالاترین راندمان قرار بگیرد باید دمای آب برگشتی به بویلر را کنترل نماییم و در غیر این صورت بویلر بصورت دیگ با راندمان بالا کار خواهد کرد.

در بویلرهای چگالشی آب کندانس شده بخاطر ماهیت اسیدی (ph 5-3) می بایست به فاضلاب با شرایط خاص تخلیه گردد. که در بویلرهای اریسمان این مایع پس از سیفون وارد مخزن خنثی کننده می گردد که ph  این مایع بعد از ماندگاری در مخزن سنگ آهک یا مرمر به حدود 7 رسیده و به فاضلاب تخلیه می شود. به جهت اینکه گازهای حاصل از احتراق در بویلرهای کندانسینگ اریسمان به حدود 55 درجه می رسد و احتمال کندانس در قسمت دود کش هم وجود دارد ، لذا دودکش از ابتدا تا انتها می بایست  UPVCیا پلی پروپلین باشد تا باعث پوسیدگی نگردد.

دیگ های چگالشی اریسمان بازده حرارتی 93 درصدی دارند. نوع طراحی مصرف کننده ها و سیستم اجرا در انتقال این انرژی بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی دیگر از شاخصه های دیگ های کندانسینگ ، کنترل میزان انرژی مصرفی مشعل با میزان تنظیم دمای آب در بویلر می باشد که به این موضوع سیستم مدولاسیون مشعل می گویند که این مدولاسیون در بویلر اریسمان 1:5 می باشد. مشعل های استفاده شده در بویلرهای چگالشی اریسمان  از نوع فایبر متال استوانه ای یا مشبک می با شد که تمامی مراحل ساخت آن در شرکت انجام می پذیرد. برد کنترل بویلر کاملا در شرکت طراحی و ساخته شده و لذا مسائلی از قبیل قیمت بالای برد و امکان عدم تعمیر وجود ندارد.


  • قابلیت تغییر ظرفیت و کنترل پذیری

بویلرهای چگالشی در ظرفیت های بالا را می توان بصورت موازی وارد مدار گرمایش نمود تا به ان ترتیب بتوان میزان مصرف انرژی را مدیریت نمود.

قابلیت برنامه ریزی زمانی

در صورتی که بویلرها به صورت آبشاری نصب شده باشند ، سیستم کنترل پنل می تواند با توجه به دمای خارج و داخل محیط نسبت به نیاز ، چند بویلر را در مدار قرار دهد.

مدیریت سیکل گرمایش از کف

با توجه به اهمیت تامین دمای یکنواخت 50 درجه مورد نیاز در گرمایش از کف ، بهترین انتخاب بویلرهای چگالشی می باشند.



برگشت به بالا